tirsdag 13. november 2012

Saffransboller / Lussekatter - Glutenfrie

25 gr gjær
75 gr margarin eller smør
2 dl melk
1 ss fiberhusk
1 dl kesam
0.5 gr saffran
3/4 dl sukker
1 kryddermål salt
1 egg
6-7 dl glutenfritt mel (jeg bruker semper fin miks)

Event.
rosiner
mandelmasse(marsipan)
perlesukker

Du bør ha en kjøkkenmasking til denne deigen, med deigkrok(er)

Smelt smøret bland i melken og varm tils det er 37 grader. Smuldre gjæren ned i bakebollen, tøm over deigvætsken. Ha i fiberhusken og la det stå i 5-10 min.

Tilsett salt, sukker, egg og kesam. Bland alt godt sammen. Tilsett melet og arbeide sammen til en fin deig. La deigen ese under et kjøkkenhåndkle, på en lun plass 30-40 min.

Sett ovnen på 225 grader. Gjør du lussekatter så deler du opp deigen i det du synes er passe store biter. Lag så lussekatter og husk rosiner. Gjør du saffransoller kjevler du ut deigen akkurat som til kenelboller. Smør med veldig mykt eller flytende smør/margarin. Riv over mandelmasse (mandelmasse kjøper jeg i Sverige, får du ikke gjort det går nok marsipan greit. Rull sammen deigen fra langsiden og kutt den til boller, legg dem gjerne i former. Ellers går det greit med bakepapir på stekeplate og.

La lussekattene/saffransbollene stå og ese i 20-30 min under kjøkkenhåndkle på en lun plass. Hvis du vil pensler du med et egg. Saffransboller kan du om stø litt perlesukker over.

Stekes midt i ovnen i ca 8 min (litt mer eller mindre beroende på størrelse.

Legger ut bilde når jeg finner. Har ikke bakt disse enda i år og jeg har enda ikke funnet et bilde fra ifjor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar