fredag 18. mai 2012

Kanelboller

Disse bollene blir luftige og fine :) Kjempegode

25 gr gjær
75 gr margarin/smør
2 dl melk
1 ss fiberhusk
1 dl kesam
1/2 ts kardemomme
3/4 dl sukker
1 krm salt
1 egg
6-7 dl glutenfritt mel

1 egg til å pensel bollene med
smør+sukker+kanel til fyll. Pleier ikke måle hvor mye jeg tar, pleier bare ta det jeg synes er passe. Men sån ca 50-75 gr smør 1/2 dl sukker og 2-3 ts kanel må vel være greit tror jeg.

Ovnen skal stå på 225 grader

Smelt smøret, tilsett melken og varm opp til 37 grader (litt varmere om du bruker gjær for søte deiger) Ha gjær og salt i bakebollen, rør ut med melkeblandningen. Tilsett fiberhusk og la det stå i 5-10 min. Tilsett sukker, egg og kesam, rør om. Tilsett mjøl til du får en fin konsistens, den skal være ganske myk og slippe bollen greit. La den ese under kjøkkenhåndkle i ca 40 min. Ha litt mel på bakebordet og tøm ut deigen på der. Ha litt mel på kjevlen og kjevle ut til en rektangel. Bland sammen romsvarmt smør, sukker og kanel. Smør det på deigen og rull sammen, fra langsiden. Kutt opp i ca cm brede "rundinger" legg de i en bakeform/muffinsform. La ese 30 min til, under kjøkkenhåndkle. Pensle med egg og strø på perlesukker hvis du ønsker. Stek i ca 10 min i midten av stekeovnen.

Hvis du vil ha vanlige boller så gjør du bare det, går helt fint å bruke deigen til det og. Det er bare ikke så lett å rulle deigen, man får heller forme det til runde boller.

Det går også an at gjøre deigen egg og melkefri. For melkefri så bruker du blå melange, soyamelk og melkefri rømme. og hvis du skal ha eggfri så bytter du ut egget i mot eggerstatning. Dette går helt fint, bollene blir litt mer kompakte men like gode.

bild kommer senere :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar