lørdag 4. august 2012

Nå har det jammen gått 1 uke siden vi kom hjem fra ferien.

Nå var det kanskje på tide å skrive noe her om ferien. Har vært litt opptatt med klesvask og annet siden vi kom hjem og så har jeg gruet meg litt for å sette meg ned og skrive. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Det er jo så mye å skrive om :)

Skal konsentrere meg om det som handle om maten :)

Båthavna i Trelleborg
Vi kjørte som sagt ned til Trelleborg for å ta Scandlines ferge over til Sassnitz. Matutvalget var ikke noe å skryte av men så er det bare en 4 timer lang tur. Uansett så fant vi noe frøkna kunne spise så det var jo greit :) Personalet var veldig hjelpsomt så det gikk fint :) Fortsatte kjøreturen ned til Berlin :) Der tok vi middagen på Hard Rock Cafe, må si at så langt var det den beste Hard Rock turen vi har hatt siden hun fikk bekreftet Cøliaki. De var veldig hjelpsomme og frøkna endte på bbq duo combo med ribs og kylling. Hun spiste jammen alt og. På natten bodde vi på Hotel Pension Fisher, de hadde vi fått svar fra før at de ikke hadde glutenfritt, men vi hadde med brød og frokostblandning så det var jo ikke noe problem. Kan ikke vente alt fra så pass enkelt hotel/pensionat. Men det var helt greit sted og bo :)

Neste dag kjørte vi ned til München. Lunsj gjorde vi det så enkelt med at vi stoppet på en bensinstasjon (måtte uansett fylle bilen) og kjøpte litt forskjellig småting, frøkna fastnet på litt ost og skinke, hadde brød med oss så da var hun blid og fornøyd :) Middag ble igjen Hard Rock Cafe. Og jeg må si at vi hadde like god service og alt der, mye bedre enn i fjor :) Men så har vi mer erfaring på dette feltet selve og nå.

I München bodde vi på Holiday Inn Munich Center. Og jeg kan ikke noe annet enn å rose dette hotellet. Vi hadde gitt beskjed på forhånd og de sa at vi skulle si ifra på frokosten så skulle det ordne seg. Hun fikk flere sorters brød og knekkebrød/kjeks at velge på hver morgen, og cornflakes. De kom også med et eget litet fat med type Brieost til henne (ikke for at hun spiser det, men det er tanken som regnes) sikkert for å sikkre seg om at det ikke smittet over der alle andre tok :)

Første dagen i München dro vi til Legoland som ligger i Gunzbürg, spiste som sist på Dinogrill der de har noen få retter som er glutenfrie. For de som ikke tåler laktose/melk har de is og iskaffe/sjoklade som er safe. Har ikke prøvd det men det finnes :) Middagen ble spist på hotellet, fant ikke noe som fristet frøkna på roomeservice menyen. Men med vannkoker på rommet og Toro rett i koppen tomatsuppe, så gikk det fint. De hadde sikkert ordnet noe så hjelpsomme som de var på det hotellet her. Men hun ville ha tomatsuppen og da er jo det greit :)

Legoland - Günzburg
Neste dag var vi i dyreparken i München Hellabrunn zoo heter den. Spiste aldri noe annet enn sukkerspinn og is der. Men jeg hadde mailet til dem i forkant og fått til svar at de hadde ikke noe spesifikt glutenfritt, men de hadde uansett mat å tilby, så som pølser, kjøtt og pommes f.eks. Middagen spiste vi på Block House i München og det var like god service og mat der som på den i Rostock :) Så veldig fornøyde der. Servitørene har en oversikt, uansett hva det er du ikke tåler så kan de sjekke det opp på en oversiktlig liste. Eller så får du sjekke selv hvis du heller vil det. Jenta vår valgte en type tykk tomatsuppe og var veldig fornøyd:)

Neste dag var det Sea Life som sto for tur og BMW Welt. Når vi var ferdige på museet på BMW Welt så begynnte vi å bli litt småsultne så da ble det lunsj der. Og med tanke på at Tyskernes måte å servere pølse og brød er en pølse med rundstykke ved siden av så fikk hun pølse og så droppet vi brødet :) Så det var enkelt og greit :) Til middag hadde vi høydepunkten på Munchen oppeholdet. Ikke langt fra hotellet lå det en pizzeria, Pizzeria Pizzesco som jeg skrev at vi hadde lust å prøve. Og hva kan jeg si, tror det er den beste pizzaen jeg noen gang har spist, glutenfri eller ei. Virket som at den drives av italienere og da så ;) Rekomenderer den virkelig til enhver som skal til München. Den er verdt turen :)

Isbjørner Hellabrunn Zoo
Neste dag bar det av til Praha og der bodde vi på Sheraton Prague Charles Square Hotel. Og hva kan jeg si, Sheraton er Sheraton. Selvfølgelig ypperlig service :) Nå hadde vi et rom(suite) der vi hade tilgang til club lounge og følgelig fikk frokost der så vet ikke helt hvordan det er hvis man spiser frokost i resturanten. Vi bodde der to netter og begge morningene så fikk vi bare et smil og beskjed om at de hadde ventet på oss :) Han som var der tok en tlf til kjøkkenet og ikke lenge etter sto det nystekte rundstykker på bordet til henne :)

Første kvelden i Praha spiste vi på Hard Rock Cafe igjen :) Også er var det god service og vi ble erbjudt å få en halv porsjon til henne istede for en stor voksenporsjon, men med tanke på at hun hadde gjort en god jobb på å tømme tallereknen sin de andre to ggr så sa vi at det var greit med stor. Men det er sikkert noe man kan spørre om ellers en annen gang. Om man kan få halv porsjon hvis man bestille noe til barnet sitt fra voksenmenyen. Iaf når det er pga allergi og lign. :) Kan jo legge til at hun spiste den bbq maten sin alle tre gangene :)

Andre dagen tok vi sein lunsj/tidlig middag på Na Zlaté Křižovatce som jeg har skrevet om tidligere. Dette stedet er 100 % glutenfritt og serverer verdens godeste mat / brød / dessert :) Alle som trenger glutenfritt og andre og selvfølgelig må bare en tur innom der :) Og servicen er like god som maten :)

Inlegget er langt ifra klart enda, men ettersom at det begynner å bli på tide med middag får det komme senere ;)