tirsdag 19. juli 2011

Skumkake

Rosa skumkake, hva ellers
4 egghviter
4 dl sukker
1 dl vann
6 plater gelantin
1 1/2 ss vaniljesukker

ca 150 gr melkesjoklade
litt delfiafett
kokos


Legg gelantinplatene i bløt i 10 min. Løs de siden opp i 1 dl veldig varmt vann, la gelantinen kjøle seg ned. Pisk egghvitene veldig stive, tilsett sukker og vaniljesukker forsiktig imens du fortsatt pisker. tilsett gelantinen i en veldig tynn stråle under fortsatt pisking, pisk i ca 5-8 min til. Dekk bunnen av en springform med bakepapir, hell i røren og smør det ut jevnt med en slikkepott. Dekk til med plastfolie, plastfolien skal ligge helt ned på skumkakerøren. La den stå kaldt til den er helt stiv, helst et par timer i hvert fall.
Smelt sjokladen sammen med delfiafettet, husk å la det kjøle seg ned litt før du har det på skumkaka, når du har fordelt sjokladen utover og rundt kaken så strø på kokos. La stå kjølig til sjokladen er stivnet
Begynnelsen til skumkake :)
Ferdig :) Klar at nytes :)

2 kommentarer:

  1. Det så veldig godt ut! :)
    Men du skriver under ene bildet "rosa skumkake, hva ellers?". Men jeg ser ingenting i oppskrifta som kan gjøre den rosa? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det må være rosa skumkake når frøkna bestemmer :) Har ikke tenkt på det. Jeg bruker Wilton gelefarger når jeg setter farge på skumkake (alt annet og iofs) Her har vi hatt blåe, røde, gule, rosa, lilla osv skumkaker :) Wiltonfarger får du kjøpt på bl.a. cacas, jernia og kitch'n

      Slett